LZV Cup - Reglement


Praktisch


§1. Via een paswoord kan je tot 15 spelers inschrijven die meteen op de website verschijnen. Dit kan ook nog tijdens het seizoen (en wie nog niet speelde kan je vervangen). Wie op de website staat én dit seizoen nog niet voor een reeksgenoot aantrad mag spelen. Overtreding van deze regel leidt tot een 5-0 forfaitnederlaag.

§2. Er mogen 5 spelers van je ploeg op het terrein. Wisselen kan continu als beide spelers handcontact maken op de zijlijn.

§3. Veldspelers dragen dezelfde shirtkleur. De keeper draagt een andere shirtkleur en/of handschoenen. Horloges, sierraden of gipsverbanden zijn niet toegelaten.

§4. De thuisploeg zorgt voor een bal (maat 4, niet botsend) en zet het scorebord klaar. Wie scoort past de stand aan.

§5. De wedstrijd begint ten laatste 10 minuten na de start van het zaaluur, ook al is een ploeg nog onvolledig. De tijdsopname moet op een voor beide ploegen controleerbare wijze: sporthalklok, gezamenlijke chrono, keukenwekker, etc. Een speelhelft duurt 25 minuten en is afgelopen zodra minstens één speler op het terrein het eindsignaal heeft gehoord. Een doelpunt geldt alleen als de bal de doellijn overschreed voor dat eindsignaal. Nadien mag enkel nog een eventuele strafschop worden genomen. Time-outs zijn niet toegelaten.

Tijdens de wedstrijd


§6. Als iemand tijdens een fase (niet achteraf) luidop een fout aangeeft/claimt, dan wordt het spel stilgelegd. Wil je een goede fairplay score, geef dan zelf je eigen fouten aan of geef ze meteen toe als de tegenstander ze claimt. Als een claim na overleg toch onterecht blijkt mag de ploeg in balbezit het spel hervatten.

§7. Volgende fouten worden bestraft met een rechtstreekse vrije trap (strafschop bij een fout binnen het doelgebied):
- elke vorm van contact maken met een tegenstander (schoudercontact, obstructie, tegenaan lopen, aantrappen, duwen of slaan), dit omvat ook met bal aan de voet achteruit bewegen en zo contact maken met de verdediger;
- de bal langs achter afpakken (vanop gelijke hoogte mag wel) of tussen iemands benen wegtikken;
- als veldspeler een sliding uitvoeren, ook al is er geen tegenstander in de buurt en ook al is het slechts om de bal te passen, te schieten of binnen te houden;
- als keeper een sliding uitvoeren als er een tegenstander aan de bal is of er naartoe komt gelopen;
- de bal met hand of arm raken, behalve bij een aangeschoten bal of bij bescherming van gezicht of onderbuik;
- op de bal trappen wanneer die door de keeper wordt vastgehouden of tegen de grond geklemd.

§8. Een keeper die een bewuste terugspeelbal (met voet/onderbeen) met de hand raakt in zijn doelgebied wordt bestraft met een onrechtstreekse vrije trap op de doelcirkel. Daaruit kan slechts gescoord worden als de bal werd geraakt door een andere speler.

§9. Als de bal volledig over de zij/achterlijn gaat of het plafond raakt, dan wordt het spel stilgelegd tot beide ploegen het eens zijn over wie de bal het laatst raakte (zijlijn/plafond = intrap, achterlijn = inworp, achterlijn tegenstander = hoekschop).

§10. Een keeper mag de bal naar zichzelf of rechtstreeks in het andere doel gooien, behalve wanneer de bal over de achterlijn is geweest.

§11. Bij een aftrap, intrap, vrije trap of hoekschop moet de bal stil liggen. Tegenstanders moeten 3 meter afstand nemen, maar de ploeg in balbezit kan beslissen daar niet op te wachten. Uit een hoekschop of aftrap kan rechtstreeks gescoord worden, uit een intrap niet.

§12. Bij een strafschop ligt de bal op de doelcirkel. De keeper staat op de doellijn tot de bal getrapt is. De strafschopnemer mag zijn aanloop niet onderbreken. Alle andere spelers staan op minimaal 3 meter van de bal en buiten het doelgebied. Bij niet-naleving wordt de strafschop overgenomen.

§13. Een ploeg moet haar speler definitief wisselen bij een opzettelijke fout die een open doelkans verhindert of bij geweldpleging.

§14. Bij een gekwetste speler of vreemd voorwerp op het terrein wordt het spel stilgelegd. Nadien mag de ploeg in balbezit het spel hervatten.

Na de wedstrijd


§15. Binnen de 24u voeren de Teammanagers via de website de uitslag, opgestelde spelers, en een fairplay beoordeling van de tegenstander in. De rangschikking wordt dan automatisch aangepast (volgens aantal punten, overwinningen, doelsaldo, onderlinge duels).

§16. De fairplay beoordelingen zijn enkel zichtbaar voor het LZV Cup Bestuur. Regelmatig worden de gemiddelde fairplay scores bekendgemaakt, en ploegen kunnen steeds uitleg vragen. Probleemploegen worden uitgesloten voor het volgende seizoen.